Themabrief 'In Holland staat een Huis'

Op 13 maart is het schoolthema van dit jaar gestart : Landen van de wereld. Dit thema is op spetterende wijze geopend met veel Afrikaanse muziek. Jammer dat het weer niet meezat en dat we naar binnen moesten.  Elke groep binnen de school heeft een land gekozen dat centraal staat.

In de kleutergroepen hebben we gekozen voor ons eigen land om zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van de kleuters te blijven. We beginnen bij ons eigen huis in Arnhem. Hoe zien de verschillende huizen er uit en met wie wonen we daar dan. Wie horen er bij onze familie en is dit voor ons allemaal hetzelfde of zijn er grote verschillen? En welke dingen doe je met je familie samen? Wat is een oom of een tante eigenlijk en wat een opa of een oma? Wat voor bijzondere dingen zou je kunnen met je opa en oma? Heeft iedereen een opa en oma?  We hebben het over leeftijden en ordenen mensen van jong naar oud. Ongetwijfeld genoeg gespreksstof in de groep!! Ook ontstaan er vast mooie tekeningen van familieleden of gezinnen.

Natuurlijk gaan we op zoek naar dingen die typisch Nederlands zijn, ook in de ogen van mensen die ons land bezoeken. Waarom staan er eigenlijk molens in Nederland? We bekijken de Nederlandse vlag en bespreken met elkaar dat we ook een koning en een koningin hebben.  Weten de kinderen hoe zij heten en hoe hun gezin er uit ziet? En hebben de kinderen ons volkslied wel een gehoord.? Natuurlijk komen ook aan de orde dingen als molens en bollenvelden. Daarover kunnen we vast wel knutselen, bijvoorbeeld mooie tulpen in een vaasje.  Nederland is ook een waterland, met veel boten en bruggen en dijken.. Dit is aanleiding voor bouw- en constructieactiviteiten.

En wat is eigenlijk typisch Nederlands om te eten? Kunnen we dingen proeven en vinden we allemaal hetzelfde lekker? Houdt iedereen van drop of van erwtensoep? En wie heeft er wel eens nieuwe haring met uitjes gegeten?

Als u thuis spullen heeft die typisch Nederlands zijn mogen de kinderen die mee naar school nemen om te bekijken.

Natuurlijk gaan we ook weer aan het werk met letters en cijfers. We vergelijken de huisnummers in de klas. Welk getal is klein en welk getal is groot? De N van Nederland komt ongetwijfeld voorbij. Het gebaar dat daarbij hoort maak je met je vinger over je neus. We komen vast ook beginletters van andere landen tegen.

Het wordt een thema waarmee we veel kanten op kunnen. We sluiten af met Jeroentjes Theater net voor de meivakantie. Hierover leest u meer in de weekbrief.

Met vriendelijke groet, de leerkrachten van de kleutergroepen.